10 MAGISCHE KINDERSNACKS – Origineel koken met kids

Je moet uit alles het beste proberen halen. Dat was het motto van mijn grootmoeder die mij en mijn zus aanleerde om te kijken naar hetgeen je hebt opdat je daar creatief mee kan omspringen. Net iets leuker dan je blindstaren op wat je niet hebt, toch?

En door de quarantaine hebben we deze paasvakantie tijd. Massa’s tijd. Tijd die we deze keer niet kunnen opvullen met uitstapjes en activiteiten buitenshuis.

Maar hey, het is okay. Want na het kijken van de film Ratatouille, hebben wij hier – hashtag we blijven in ons kot – ons eigen gezinskookkaffee ‘Un peu de sucre et un croissant’ in het leven geroepen. Onze mascotte is onze witte kat Kulderzippie of kortweg Zipke. Een rat vond ik immers net iets te ieuwy.

Zo openen we elke dag – figuurlijk uiteraard – om 10 uur en 16 uur de deuren van ons kaffee. Dit om er de leukste tien – en vieruurtjes te toveren uit fruit, yoghurt, bladerdeeg en chocolade.

En met een beetje fantasie, lijkt het net alsof je in Parijs op een terrasje zit. Met un peu de sucre et un croissant.

Magnifique!

Hieronder even opgesomd wat we in ons magisch kookkaffee fabriceerden.

Appeldonuts

Snij een appel in schijfjes, maak met een rond uitsteekvormpje in het midden een gaatje en beleg de ‘donut’ met allerlei toppings. Voor de eerste laag kies je uit choco, speculaaspasta, pindakaas, confituur of allerlei soorten yoghurt, voor de tweede laag kan je gaan voor vers fruit, mini – marshmallows en allerlei soorten sprinklers.

food for kids snacks healty vieruurtje tienuurtje kinderen brooddoos koken met kids Appeldonut apple donut

Pie pops

Meet the new cakepops aka pie pops! Mini – taartjes op een stokje. Übercute! Benodigdheden zijn een rol kruimeldeeg, confituur, stokjes voor cakepops en ronde uitsteekvormpjes. Steek rondjes uit het deeg, druk het stokje lichtjes in het eerste rondje deeg, voeg een lepeltje confituur toe en dek af met een tweede rondje kruimeldeeg (of reepjes als je een echt pie – effect wilt). Druk, om het uitlopen van de confituur te vermijden, de randjes ook even met een vork aan.

food for kids snacks healty vieruurtje tienuurtje kinderen brooddoos koken met kids mini pie pops taart op een stokje taartpops

Watermeloenpizza

Toen ik dit idee zag passeren op Pinterest, wist ik dat ik dit ooit nog eens op onze tafel zou zetten. En bij deze. Het concept is simpel. Je snijdt een grote schijf uit een watermeloen, snijdt deze in 6 taartpunten en belegt de taartpunten met Griekse yoghurt (of Petit Gervaiskes), vers fruit, nootjes en munt. Verfrissend en een streling voor het oog. Wedden dat je kind niet zal zeuren dat het fruit moet eten?

food for kids snacks healty vieruurtje tienuurtje kinderen brooddoos koken met kids watermelon pizza watermeloen pizza

Banaansushi

OMG! Dit is lekkkkkkkkeerrrrr! Neem een halve banaan, dompel deze in gesmolten chocolade, leg op een bakpapier zodat de chocolade kan opstijven en voorzie de banaanstukjes van de nodige toppings. Wij kozen voor gepofte quinoa, speculaascrumble, kokosschilfers en gepofte rijstkorrels. Eens opgesteven, snij je de banaan in schijfjes en ga je voor de ultieme beleving door het met stokjes op te steken. Entertainment en food in one!

food for kids snacks healty vieruurtje tienuurtje kinderen brooddoos koken met kids banaansushi
food for kids snacks healty vieruurtje tienuurtje kinderen brooddoos koken met kids banaansushi sushi bananas
food for kids snacks healty vieruurtje tienuurtje kinderen brooddoos koken met kids sushi van banaan

Appelfrietjes

Supermakkelijk om maken en healthy as hell! Snij een appel in reepjes en stop de reepjes in een frietzakje. Werk af met lepeltjes Petit Gervais (banaansmaak). Net echt, niet?

food for kids snacks healty vieruurtje tienuurtje kinderen brooddoos koken met kids Appelfrieten apple fries

Yoghurt bark

Na de ongezonde chocolade bark, nu de gezonde versie als in de yoghurt bark. Leg wat bakpapier in een diep bordje en giet er je favoriete yoghurt in uit. Voeg vers fruit en gepofte quinoa toe. Laat hard worden in de vriezer. Eens bevroren kan je kiezen voor het breken van je taart in stukken (bark) of het snijden van de yoghurttaart in taartpunten.

food for kids snacks healty vieruurtje tienuurtje kinderen brooddoos koken met kids frozen yoghurt bark bevrozen yoghurt taart
food-for-kids-snacks-healty-vieruurtje-tienuurtje-kinderen-brooddoos-koken-met-kids-yoghurt-bark

Mocktail tropical

Doe even alsof het feest is en ga om 16 uur voor een feestelijk aangeklede mocktail geserveerd in een kokosnoot. Onze mocktail bestond uit kokosroom gemixt met diepgevroren ananas en verse mango.

food for kids snacks healty vieruurtje tienuurtje kinderen brooddoos koken met kids mocktails

Unicorn smoothie

Het oog wil ook wat! En met deze drank kan dit helemaal! Elke laag bestaat uit yoghurt, gemengd met honing en een verse of bevrozen fruitsoort. De soorten fruit waar wij gebruik van maakten waren bramen, blauwe bessen, kiwi gemengd met munt, ananas, mango en frambozen. Enkel voor de blauwe laag gebruikten we wat natuurlijke blauwe kleurstof. Let wel! Omdat je er wel wat werk aan hebt, maak je er best meerdere tegelijkertijd

food for kids snacks healty vieruurtje tienuurtje kinderen brooddoos koken met kids unicorn yoghurt drink regenboog yoghurt drank

What’s in a name – cookies

Ondanks het feit dat dit ook een leuke gift is voor een jarige, kan je dit ook maken als vieruurtje (verspreid over meerdere dagen dan wel te verstaan). Maak met koekjesdeeg de letters van de gekozen naam, bak, bestrijk de letters met gesmolten en gekleurde witte chocolade en werk af met sprinklers.

food for kids snacks healty vieruurtje tienuurtje kinderen brooddoos koken met kids name cookies naamkoekjes

Pannenkoekmuffins

Iedereen kent muffins. En pannenkoeken. Combineer deze en je krijgt de pannenkoekenmuffin! Dus neem een muffinbakvorm, giet hier wat pannenkoekbeslag in en voeg wat bosbessen toe. Bakken en klaar!

food for kids snacks healty vieruurtje tienuurtje kinderen brooddoos koken met kids pancake muffin pannenkoekmuffin

NEED TO KNOW

  1. Een schitterende manier om tijd door te brengen met je kinderen en om ze enkele kookvaardigheden bij te brengen.
  2. Een leuke manier om moeilijke eters misschien toch over de streep te trekken wat het eten van fruit betreft. Want wat er fantastisch uitziet, wordt vaak ook makkelijker gegeten. Zeker als het gaat om de betovering van kleine kinderoogjes!
  3. Je maakt de gerechtjes zo gezond/ongezond als je zelf wilt. Zo kan je gaan voor zwarte chocolade, magere yoghurt en een minimum aan sprinklers (of de sprinklers vervangen door klein fruit).
  4. Kan je niet genoeg krijgen van de smaakvolle tien- en vieruurtjes? Op Pinterest vind je nog tal van andere ideeën.
One comment Add yours

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *